Tren que realitzava el recorregut de la línia Córdoba-Màlaga. Any 1867. Imatge de José Spreafico. Imatge de www.diariocordoba.com/noticias/cordobalocal/tren-malaga-viaje-150-anos_983913.html

Els fills del ferro: un balanç de ciutats ferroviàries al món

Autor: Domingo Cuéllar (Grup RENFE)

Les ciutats ferroviàries, en l’essencial, són una evolució pròpia del sistema de ciutats d’empresa (company towns) que es va generalitzar durant els segles XIX i XX. Aquestes ciutats d’empresa es caracteritzaven per estar formades per una comunitat els habitants de la qual eren majoritàriament emprats d’una sola companyia, o grup d’empreses, la qual era també la propietària dels immobles i habitatges, on a més s’exercia per part dels patrons un sistema de control sobre la vida econòmica i social del lloc. El model de la ciutat jardí va ser el més comú, encara que no l’únic, sota el qual es van desenvolupar la major part dels exemples en estudi.

Malgrat la importància de tot aquest procés, no disposem d’estudis que busquin una anàlisi des d’una perspectiva global i en el llarg termini, mentre sí que abunden els estudis d’enfocament local que se centren en l’objecte d’estudi amb una escassa contextualització. No oblidem que les ciutats ferroviàries es van estendre conforme avançaven les xarxes ferroviàries per tot el món, des de les zones més industrialitzades i poblades fins als nous països culpables en processos de colonització.

Estació de Crewe. Font: Wikipèdia

A partir d’aquesta intenció de superar el relat local aïllat, agrupem en aquest treball les referències més significatives sobre els principals estudis de ciutats ferroviàries en diferents països i companyies de ferrocarril per a buscar una interpretació conjunta a tot el procés. Entre els aspectes d’anàlisis, indaguem sobre l’origen i naturalesa d’aquests nuclis, les seves formes i estructures urbanes, els estudis de cas de major rellevància i el futur patrimonial des de les diferents casuístiques de la situació actual d’aquestes ciutats, algunes ja desproveïdes de la seva funció ferroviàries, unes altres amb una presència menys significativa i unes altres pràcticament despoblades.

Descarrega’t l’article sencer aquí

Aquí trobareu la ponència presentada al Congrés Internacional de Pobles obrers i ciutats fàbrica a l’octubre de 2018: